VCSW Digitaal
arrow_upward
Regel snel je premievoordeel want: op=op!
keyboard_arrow_down

Tja, het klinkt een beetje als een goedkope reclame en het is misschien een beetje gechargeerd. Feit is wel dat je er sinds vorig jaar als werkgever als de kippen bij moet zijn om de loonkostenvoordelen van (nieuwe) medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt te benutten. Drie maanden na indiensttreding is de tijd echt ‘op’ en gaat de geldkraan resoluut dicht. Toch blijven legio bedrijven en organisaties die deadline massaal missen. Waarom is dat toch?

Drastisch

Zeker, tot vorig jaar had je als werkgever vijf jaar de tijd om teveel betaalde premies terug te vragen dan wel loonkostenvoordelen te benutten. Dan is drie maanden ineens wel erg drastisch. We zijn echter wel anderhalf jaar verder en dan zou dat besef toch wel moeten zijn doorgedrongen. Wat zijn dan de redenen om zelf te blijven aanmodderen in plaats van uitbesteding aan een automatiseringspartij die alles wel op tijd en correct bij de juiste instanties indient? Vindt men het moeilijk om de accountant of HR-collega te ontzorgen? Of weten veel bedrijven niet dat ze überhaupt medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben? Daarbij kan onbekendheid met welke vragen je moet stellen om daar achter te komen en welke machtigingen je nodig hebt ook een rol spelen. Hoe is dat eigenlijk bij jouw bedrijf?

Strakke deadline

Veel mensen weten namelijk niet dat maar liefst meer dan 15% van de beroepsbevolking tot deze groep behoort. De kans dat jij als middelgroot tot groot bedrijf er niet één van op de loonlijst hebt staan, is dan ook minimaal. Die termijn van drie maanden is trouwens in het leven geroepen met als doel de administratieve lasten te verlichten. Bij de overheid wel te verstaan. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. De noodzaak vervalt om nog jarenlang allerlei nagekomen aanvragen te behandelen. Tegelijkertijd raken de beschikbare potjes bij (lagere) overheden door het missen van de deadline natuurlijk minder snel leeg. De redenering hierbij is dat het nu eenmaal gaat om een stimuleringsregeling en niet een mogelijkheid om achteraf te ‘cashen’ op je personeel. Dat is dan weer plausibel.

Door werkgevers onderschat

Genoemde termijn is zo voorbij, te meer omdat je nieuwe medewerkers niet meteen na indiensttreding wilt confronteren met allerlei gecompliceerde vragen over hun gezondheid en arbeidsverleden. Lukt dat wel, dan moet het ook nog op tijd bij de gemeente, het UWV of andere instanties terecht komen. Vaste contactpersonen bij deze instanties zijn dan wel zo handig. En laten wij die nou hebben! Als grootste automatiseerder in dit segment kunnen de instanties ook eigenlijk niet meer om ons heen. Om de vaart er voor die tijd in te houden, sturen wij geautomatiseerd diverse reminders naar de betreffende werknemers. Een traject dat ook door veel werkgevers wordt onderschat. Wil jij dus op jouw beurt je eigen ‘administratieve lastenverlichting’ doorvoeren, dan weet je nu waar je kunt aankloppen. Dat hoeft dan gelukkig weer niet binnen drie maanden (al mag het natuurlijk wel…)

Receptie: 070 - 26 00 156

Advieslijn: 070 - 20 45 000

Bel mij terug Wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.

close

Inschrijven voor ""

Annuleren
close

Neem contact met ons op

Of bel onze advieslijn

070 - 20 45 000